Powered By Blogger

Wednesday 19 March 2014

Esok hari apa,ya?

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Lagi sebulan keputusan SPM nak keluar.(dalam hati rilek,cool)
Lagi dua minggu.( hmmm,masih rilek)
Minggu depan keputusan dah keluar,( perasaan risau,gelisah dah mula timbul dalam hati)
Dua hari lagi( Ya,Allah…takutnya)
Esok dah nak ambil slip keputusan (Jantung macam nak pecah,meremang bulu roma,macam-macam perasaan mula dirasai,macam-macam persoalan bermain-main dalam otak)
“Time wait for no men”.Sekejap sahaja masa itu berlalu.Rasa macam baru hari tu habis SPM.Tup.tup dah nak ambil result.Hati ku berbicara
                  “Haih,hati jika kau rasa bagaimana sekejapnya tarikh keputusan SPM,ini bermakna hari akhirat juga semakin mendekati.Dan tidakkah kau takut.Tidakkah kau risau yang AJAL kau lebih dekat dari semua itu.”
Haih..agak-agak apa yang bakal jadi pada esok hari.Hanya Allah sahaja yang tahu.Yang pasti pada saat itu akan ada yang melonjak gembira dan akan ada yang menunduk kecewa.Tika itulah kita dapat melihat riak wajah kedua orang tua kita yang semestinya tertunggu-tunggu akan hari bermakna ini.Saat itulah kita dapat melihat wajah-wajah puas guru-guru kita yang selama ini telah memerah keringat semata-mata untuk melihat anak muridnya melonjak kegembiraan pada hari tersebut.Sedang diri mereka tidak peroleh apa-apa melainkan tersenyum.
Hari esok merupakan hari penentuan buat kita semua.Apa yang bakal jadi esok hari semuanya telah tercatat pada keratan Luth MahfuzNya.Kita hanya mampu menanti saat itu tiba.Namun penantian yang kosong tidak berguna.Berdoalah dengan bersungguh-sungguh  padaNya.Di sini aku hendak memperingatkan diri aku serta mereka yang bakal mengambil keputusan esok hari.

PERINGATAN BUAT DIRI YANG ALPA :

1.Doalah dengan bersungguh-sungguh.seharusnya usaha ini harus dilakukan sejak mula lagi.

2.Yakinlah dengan ketentuanNya.Sesungguhnya segala yang terjadi dalam kehidupan kita ini pasti ada hikmahnya.Seperkara lagi,sesungguhnya ALLAH MEMBERIKAN SESUATU BUKAN YANG KITA INGINKAN,TETAPI ALLAH MEMBERIKAAN SESUATU KERANA ITULAH YANG KITA PERLUKAN SEBENARNYA!( tanamkan dalam hati)

3.Boleh untuk kita berdoa,”Ya Allah,kau berikanlah aku keputusan straight A Ya Allah..”.Tetapi saya galakkan agar berdoalah sedemikian ;
                    “Ya Allah,sesungguhnya urusan ku telah aku laksanakan.Aku mohon pada Engkau agar kurniakanlah aku keputusan yang cemerlang,yang akan menggembirakan ibu bapa ku dan YANG ENGKAU REDAI,Ya Allah” wahai teman,tidak guna kalau kita memperoleh 20 A+ pun,tetapi Allah tidak reda.Aku pernah berkata dalam hati saat aku berdoa “Ya,Allah aku terima segala apa yang akan kau beri pada ku hatta 9 F pun Ya Allah.Asalkan kau reda.Kerna aku yakin itulah yang terbaik buat aku…

Semoga berjaya buat sahabat-sahabat semua.Semoga Allah memberikan kita kejayaan itu…amin,

 "Kita merancang,Allah juga merancang,dan sebaik-baik perancang ialah Allah"

1 comment: