Powered By Blogger

Sunday 18 May 2014

Medical Check Up


Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi yang Maha Penyayang.



"4002, kauter 2" gema suara cik komputer kedengaran saat aku mengambil nombor giliran.
"Pergh,lama lagi ni! " tunggu,tunggu dan terus menunggu.Ayah sudah pun keluar untuk urusan kerja.Tinggal lah seorang budak lelaki berbaju kelabu di kerusi biru itu (AKU).

"4020"," 2015","3070", nombor di hospital memang begitu.Tiada aturan nombor kerana setiap nombor itu urusannya berlainan.Itu kadang-kadang ada melompat-lompat nombornya.

Mata terus memerhati keadaan sekeliling.Bermacam ragam,bermacam watak aku jumpa.Aku memang suka usha-usha, stalking-stalking orang sekeliling.Tapi bukan hanya pandangan kosong,pandangan untuk muhasabah diri.Ada seorang budak perempuan,aku perhatikan gelagatnya.Tidak silap aku dia juga mempunyai urusan sama seperti aku.Ketika itu,ada seorang mak cik tua sedang berjalan di hadapannya mencari tempat duduk.Lalu budak itu lantas bangun menyapa mak cik tua itu untuk mempersilakan dia duduk.Padahal,banyak lagi kerusi yang mak cik itu boleh duduk.Tetapi budak perempuan itu dengan rela hati memimpin tangan mak cik itu dan men'duduk'kannya.Satu perkara yang aku tertarik mengenai budak perempuan itu.Dia FREEHAIR.Aku tahu dia Melayu dan ISLAM.Mungkin dari sudut lain dia ada silapnya.Tapi apa yang aku belajar ialah "NILAI PERIBADI SESEORANG BUKAN BERDASARKAN PENAMPILANNYA YANG ALIM,BUKAN BERDASARKAN RUPANYA YANG CANTIK ATAU HANDSOME,TAPI PADA HATINYA YANG SUCI" kita sering mengklasifikasikan seseorang itu berdasarkan luarannya sahaja.Nampak sahaja perempuan muslim freehair terus sahaja menilai dia itu jahat,tak beribadah,tak ikut perintah Allah.Kita silap...

"4017,kaunter 2" budak lelaki berbaju kelabu pun bangun dan pergi ke kaunter 2

"Adik ambil ni, pergi bilik 8 ya."

"Okay,terima kasih kak"

Ingat bila nombor dah dipanggil dah boleh berurusan.Rupanya kena lagi menunggu giliran untuk masuk ke bilik 8 pula.Tunggu,tunggu dan terus menunggu....

Mata kembali meliar.Mencari 'mangsa-mangsa' buat tatapan mata hati.Kali ini mangsanya merupakan seorang sahabat aku sejak aku tadika lagi.Namanya Huzaifi.Pelajar di MRSM Muadzam Shah.Lama benar tak berjumpa.Sejak tamat sekolah rendah masing-masing terpisah ke tempat pengajian masing-masing,Dia ke Pahang,aku ke Negeri Sembilan.Takdir Allah,kami jumpa akhirnya,

aku : buat medical check up jugak ea?
Huzaifi : Aah.Kau pun?
aku : Aah,Sambung mana nanti?
Huzaifi : PALAM.Kau?
aku : ooh,aku UPM.
........................

Lama juga kami berbual dalam satu jam.Kami bual tentang universiti masing-masing,buat apa masa cuti,nak sambung apa lepas ni,semua perihal tentang SPM leaver.Dalam hati aku terasa satu perasaan yang aku sendiri tak tahu nak tafsirkan.Rasa masa berlalu sungguh pantas sekali.Amat pantas.Huzaifi yang aku kenal dulu semasa sekolah rendah seorang yang sangat kuat bercakap.Sampai sekarang dia kuat bercakap.Kini,kami bakal melanjutkan pengajian kami ke satu tahap yang lebih tinggi lagi.Tup,tup, kawan tadika aku sekarang dah nak masuk universiti dah...

"TIME WAIT FOR NO MAN.MASA YANG BERLALU TINGGAL KENANGAN,MASA DEPAN TERUS MENJADI PERSOALAN.APA YANG PASTI IALAH MATI.PASTI BERLAKU BILA-BILA DAN DI MANA SAHAJA.JIKA KITA SENDIRI MERASAKAN MASA ITU BERLALU DENGAN PANTAS.MAKA,BERWASPADALAH WAHAI BAKAL-BAKAL JENAZAH! AJAL MU SEMAKIN DEKAT.SANGAT!!! DEKAT. "

"Mohamad Sahirul! "akak misi panggil masuk ke bilik 8

maka bermula lah segala jenis proses dalam medical check up.Dari ujian mata,timbang berat dan tinggi,ujian darah,gigi,ujian air kencing sampailah X-ray.Alhamdulillah dalam 2 jam selesai semuanya.

"okay dik,lepas ni adik pergi kaunter D jumpa doktor.Lepas tu boleh balik dah" 
"okay,terima kasih kak" kalau boleh aku nak berbual dengan akak misi bilik 8 itu.Dia sangat peramah orangnya.Tapi aku faham banyak lagi kerenah yang dia perlu layan.Sekadar ucapan terima kasih sahaja aku sampaikan.

Semasa menunggu giliran untuk berjumpa doktor.

"Medical check up eh dik?" seorang pak cik beruniform menyapa aku

"Aah,ya saya"

"Masuk mana lepas ni?"

"UPM."masa ni malu-malu kucing lagi.belum selesa lagi hendak berbual.

"Ohh,anak pak cik pun UPM jugak.Pak cik pun datang medical check up anak pak cik ni"

"Oh ye ke!UPM Serdang ya cik?" mula dah bibit-bibit soal-menyoal

"Aah,asasi" 

.............................

dipendekkan cerita rupa-rupanya pak cik itu merupakan kawan sekerja ayah aku.Dan anaknya pula merupakan teman rapat kepada kawan-kawan ku di maktab.Haihh....

"KITA MERANCANG.ALLAH JUGA MERANCANG.DAN SEBAIK-BAIK PERANCANG ITU IALAH ALLAH.INDAH SUNGGUH JALAN PENCERITAAN ALLAH INI MEMPERKENALKAN AKU DENGAN SEORANG INSAN YANG BERGELAR SAHABAT.NAMANYA HAZWAN.TINGGI ORANGNYA DAN MEMANG SELESA DIAJAK BERBUAL.TAK SANGKA BELUM SEMPAT MENDAFTAR SUDAH PEROLEH SEORANG KENALAN.MORAL OF THE STORY,SENTIASA LAH BERSANGKA BAIK DENGAN PERANCANGAN ALLAH ITU.MUNGKIN SEKARANG KITA MASIH KABUR UNTUK MELIHAT APAKAH HIKMAH DI SEBALIK SEMUA YANG TERJADI ITU.TAPI,PERCAYALAH SATU HARI NANTI AKAN ADA SATU SINAR JAWAPAN DISEBALIK KABURAN ITU..."




2 comments:

  1. Kita merancang tapi jgn lupa Allah juga merancang :)

    ReplyDelete
  2. Tahniah. Moga terus dipermudahkan urusannya.

    ReplyDelete