Powered By Blogger

Sunday 27 April 2014

Catatan Seharian di Unikl MFI


Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani




Sudah agak lama aku tidak berkelana di sini.Mungkin kerana tiada apa-apa yang penting hendak dikhabarkan.Maklumlah,lepasan SPM yang hanya duduk 'menanam anggur' di rumah.Bukan seperti mereka yang sudah mula melalui perjalanan menuju suatu destinasi yang sudah pasti.Sedang aku,masih lagi terpinga-pinga menunggu rezeki itu tiba.Tetapi,aku bersyukur dengan keadaan situasi aku sekarang.Sekurang-kurangnya aku dapat merasai apa yang dilalui mak dan ayah sewaktu aku tiada.Nyata mak dan ayah masih memerlukan keberadaan aku buat masa ini.Dan kerana itulah Dia takdirkan aku untuk tinggal di rumah sementara ini...

Sabtu lalu,merupakan kali pertama dan kali terakhir aku menghadiri sesi temuduga MARA.Lebih kurang dua minggu aku membuat persiapan semata-mata untuk temuduga pada hari itu.Segala-galanya daripada cara memperkenalkan diri,isu-isu semasa sehinggalah bidang yang aku ingin ceburi telah aku telaah.Sehinggakan aku sudah fasih sedikit mengenai bahasa Rusia. 

Moye imya = nama saya
ya rodom iz = saya berasal dari..
dobroya utro = selamat pagi
kak djela = apa khabar?
khoroshiye novusti = khabar baik

Sehinggalah hari itu tiba,26 April.Kami diminta berpakaian sukan lengkap dan membawa alat tulis.baju sukan? alat tulis? perkara pertama yang terlintas ialah " UJIAN KECERGASAN".Walaupun aku bukan seorang atlet yang mempunyai stamina yang banyak,tapi ianya agak melegakan aku.Kerana sejujurnya aku tidak suka akan situasi temuduga formal itu.Temuduga bagi program aku diadakan di Unikl MFI.Pada mulanya,aku keseorangan kerana setahu aku tiada seorang pun kawan-kawan aku yang mengambil program ini.Sehinggalah tatkala aku menaiki tangga menuju ruang menunggu,aku terserempak dengan seorang kawan semaktab ku,Sofina.Syukur,ada juga kenalan.Sekurang-kurangnya tidak lah begitu janggal.Dan ditakdirkan kami disatukan dalam satu kumpulan yang sama.Lebih senang lah aku hendak berkomunikasi...

Baiklah bercerita mengenai temuduga MARA pada tahun ini sudah tentunya berlainan daripada tahun-tahun lepas.Pada tahun 2012,tiada langsung temuduga dijalankan bermaksud semua pemohon yang layak,melepasi kriteria yang dikehendaki terus sahaja berjaya.Pada tahun 2013,juga tiada temuduga tetapi digantikan dengan ujian physhometric dan ujian bertulis.Dan bagi generasi 1996 (calon 2014) pula...

Temuduga dibahagikan dua sesi :

Sesi pertama : IQ test 
Dimana kami dikehendaki membincangkan satu topik dalam kumpulan.Kumpulan aku dikehendaki untuk membincangkan mengenai " What is the contribution of Tun Dr. Mahathir to Malaysia?".Pada mulanya masing-masing kaku terdiam.Aku cukup pantang terhadap situasi begini.Terus aku mulakan bicara dengan mencadangkan seorang ketua kumpulan.Setelah itu,barulah suara-suara yang tadinya kaku mula berbicara.Wah,rupa-rupanya mereka lebih hebat dari apa yang dijangka.Namun,aku tidak kisah kerana tujuan aku ke sini bukan untuk menunjukkan kehebatan tetapi hanya untuk mendapatkan pengalaman itu.20 minit masa diberi untuk perbincangan akhirnya tamat.Kini tiba pula masa para penemuduga itu menyoal soalan yang sungguh aku tidak sangka.Antara soalan yang diajukan ;

1. Can you read Surah An- Nas (diajukan kepada calon C7)
2. Why we must pray 5 times a day ( C4,C5 & C 6)
3 . What is your opinion about fasting ( C1,C2 dan AKU)

Alhamdulillah,semuanya berjalan dengan lancar.Aku tidak tahu mengapa sepanjang sesi itu aku asyik tersengih.Seolah-olah tiada langsung rasa gementar itu.Padahal,bahasa inggeris aku memang hancur.HAHAH...

Sesi kedua : Business test 
Kami dikehendaki membuat dua layang-layang.Wah! lagi aku suka.Jika aktiviti berkumpulan sebegini memang aku tiada masalah untuk bekerjasama dalam kumpulan.10 minit masa diberi.Berbekalkan helaian surat khabar,lidi penyapu,gunting dan benang akhirnya layang-layang kami siap untuk diterbangkan.Nasib tidak berapa baik,hanya satu sahaja yang berjaya diterbangkan.Tidak mengapa kerana bagi aku bukan itu yang mereka utamakan.Kemudian,kami disoal mengenai apa kesilapan yang kami pelajari dari aktiviti itu.

SEDIKIT PENGAJARAN YANG AKU PEROLEH...

"Niat kerana hendak menimba ilmu,bukan kerana hendak menunjukkan kehebatan diri."

"Bagi mereka yang akan menghadapi temuduga,peganglah kata-kata diatas ini.Ingat,sewaktu temuduga jadilah diri sendiri.Jangan cuba-cuba untuk menjadi seorang yang bukan diri anda kerana para penemuduga mampu mengenalpasti siapa diri anda.Semasa berhujah perlulah yakin walaupun apa yang dikatakan salah.Mereka tidak melihat poin anda,tetapi mereka hendak menilai jati diri dan kepercayaan anda terhadap diri sendiri.Jika dalam aktiviti berkumpulan pula,cuba untuk mainkan peranan sebagai ahli kumpulan.Tetapi,harus diingat jangan menguasai kumpulan itu.Dan akhir sekali,sentiasalah bersedia dengan takdir yang akan terjadi.Reda lah dengan segala keputusan yang akan diperoleh.Kerana sesungguhnya itulah yang terbaik untuk kita.Allah lebih mengetahui tentang sesuatu perkara..."



1 comment:

  1. how did u you apply mfi through unikl website or mara website?

    ReplyDelete