Powered By Blogger

Wednesday 11 June 2014

Bukan Tidak Dapat,Cuma Belum Masanya

Bismillahirrahmanirrahim,
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.



Kalau dulu,terasa kagum sangat dengan mereka yang berjaya melanjutkan pelajaran di luar negara.Melihat gambar-gambar mereka di laman salam perantauan.Ada juga yang mengupload gambar di FB.Haih...Hidup bertarbiyah di negara orang sudah tentunya satu pengalaman yang bukan semua orang perolehnya.

German,Spain,United Kingdom,New Zealand,Australia,bla bla bla

"Arghhh,bestnyaa!!! diorang!!!"

Terdetik di hati;

"Bila lah agaknya aku nak bergelar pelajar oversea? Boleh ke?"

Tamat SPM,jiwa ditambah dengan satu ujian,iri melihat rakan-rakan yang berjaya memperoleh Skim Pelajar Cemerlang(SPC) di mana mereka akan melanjutkan pelajaran lebih awal dari pelajar biasa.

Sedang aku? masih belum ada rezeki... Duduk laa aku menganggur di rumah.Tolong mak,jaga adik-adik.Memang pada mulanya hati agak sedih dek kerana seakan-akan tidak percaya dengan takdir yang berlaku ini.Tapi,alah biasa tegal biasa lama kelamaan hati dengan redha menerima semuanya.

Kerana aku yakin,

"Bukan Tidak Dapat,Cuma Belum Masanya..."

Kini,tiba masanya.Alhamdulillah aku telah berjaya mendapat program khas MARA iaitu Program Ijazah Luar Negara (Pra Russia).Haih,seperti apa yang pernah aku katakan,Bukan tidak dapat,cuma belum masanya.Sesungguhnya,Allah itu ada perancanganNya tersendiri.Kita sebagai hamba tugas kita adalah berusaha sebaik mungkin dan reda akan jalan cerita yang ditakdirkan.

Tidak sangka,budak yang selama ini memandang rendah pada dirinya bahawa dia tidak berupaya untuk melanjutkan pelajaran di luar negara akhirnya berjaya juga peroleh apa yang diidamkan selama ini.

Hanya satu pesan ku untuk kau wahai budak,

"WALAU DI MANA KAU BERADA,JANGAN LUPA SIAPA KAU"

Antara tempat yang bakal aku jejak,In syaa Allah

"Mosco Aviation Institute"

Di sini lah pusat pengajian aku semasa degree nanti...

"St. Basil Cathederal"

Lambang kebanggan rakyat Rusia...



"Stesyen Metro Kievskaya"

"Stesyen Metro Komsomolskaya"

Antara pengangkutan utama di sana  nanti....


Antara perkara mengapa aku suka belajar di luar negara kerana bila berada di sana nanti sudah tentunya semua perkara kita yang buat,semua keputusan kita putuskan,semua pilihan kita yang pilih semuanya sekali bergantung pada diri sendiri.AKU SENDIRI,TANPA KELUARGA TANPA SIAPA-SIAPA.Itu yang akan mahu,kerana bila kita sendiri hanya ada satu sahaja yang menemani iaitu ALLAH.Di sana nanti hanya Dia lah tempat pergantungan.Dia lah tempat mengadu,Dia lah tempat memohon Dia lah segalanya.

Saat melakukan sesuatu tugasan,
Lakukan demi ALLAH,

Sewaktu takut membuat keputusan,
Serahkan ia pada ALLAH,

Dan bila bingung harus memilih yang mana,
Mohon pada ALLAH agar berikan petunjuk,
Jalan terbaik...

















No comments:

Post a Comment